Biertan en Sighisoara

7 september 2017 - Sibiu, Roemenië

Volgens het reisprogramma kon vandaag vrij invulling worden gegeven aan de dag. Wij hadden besloten een route van ongeveer 250 km te rijden aan de noordzijde van Sibiu. Rond 09.00 uur vertrekken richting Biertan. Dit deel van Roemenië is redelijk Duits georiënteerd, de meeste plaatsnaamborden zijn tweetalig. Ook hier kent men vooral lintbebouwing met steeds dezelfde type huizen aan elkaar gebouwd, je ziet maar weinig vrijstaande woningen. Hoewel de meeste huizen er oud en aftands uitzien is het toch een vrolijk uitziend geheel. Dat komt door de gebruikte kleuren van de huizen met mooie pasteltinten die goed bij elkaar passen. De grotere plaatsen zijn vaak wat moderner en kennen andere woningtypen. Ook in Roemenië is een aanvang gemaakt met verduurzaming. Nabij de plaats met prachtige naam Axente Severin zien we een oude vervallen kolencentrale maar op het complex heeft men hele rijen zonnepanelen geplaatst. We rijden verder richting Biertan en moeten stoppen voor een rood verkeerslicht. Bij het wachten blijkt rechts van ons een kapsalon gevestigd te zijn. Het is een schuurtje waar nauwelijks 3 fietsen in passen. De duur staat open dus kunnen we mooi naar binnen kijken. Een vrouw wordt geknipt en er staat niet meer dan een stoel voor een spiegel. Buiten wacht nog een klant. Wat zijn wij toch verwend eigenlijk. In Biertan bezoeken we een zogenaamde "weerkerk". Dit blijkt een Duits evangelische kerk te zijn gecombineerd met 4 uitkijktorens.  In vroeger jaren moesten de kerkgangers zich verdedigen tegen andersdenkenden. Het blijkt een ontzettend gewilde bezienswaardigheid te zijn, de ene bus na de andere verschijnt en ladingen, vaak oudere, mensen bezoeken de kerk. Opvallend veel Duitsers maar ook Nederlanders op rondreis komen hier kijken. We rijden door naar Sighisoara. Onderweg vinden we bij toeval een mooie eetgelegenheid. Hier blijkt tevens een trouwpartij bezig te zijn. We nemen een kijkje en worden gastvrij uitgenodigd aan te schuiven. Dat lijkt ons geen goed plan, maar wel mooi dit een keer gezien te hebben. We maken onze route af en zijn al vroeg bij het hotel. Maar goed ook want we moeten inpakken, morgen verkassen we weer, we gaan via het gebergte terug naar Hongarije.

1. Ton:
    7 september 2017
    Als ik jou was had ik daar gauw even naar de kapper gegaan.
  2. Sjaak:
    8 september 2017
    Ben je ziek? Een feestje afslaan, lekker drinken en ook nog voor niks! Goed voor de Europese Eenwording. Goede reis en stay frosty.