Transfagarasan

5 september 2017 - Sibiu, Roemenië

Vandaag staat de veelbelovende route naar de Transfagarasan op het programma. Door velen bestempeld als de mooiste weg van Europa. Met een lekker zonnetje in het vizier verlaten we Sibiu. Dit blijkt 's morgens een ontzettend drukke stad te zijn. Wellicht veel werkverkeer van en naar de stad. Na een tankstop koersen we direct naar de Transfagarasan. Dit is een bergpas door het Faragas gebergte met een lengte van 90 km. Aangelegd in opdracht van Ceausescu met als doel de troepen snel te kunnen verplaatsen mochten de Russen het land dreigen binnen te vallen. De pas zelf is een prachtige weg met veel haarspeldbochten waarbij in de klim naar het hooggebergte het asfalt van geweldige kwaliteit is. Dat maakt het sturen tot een feest. Langzaam aan daalt de temperatuur naarmate we hoger komen. Op de top meet ik 5 graden. We stoppen voor koffie en scharrelen wat langs de souvenirtentjes. De drukte valt mee. Na de koffie vangen we de afdaling aan. Minder haarspelden,  slechter asfalt maar gelukkig weer stijgende temperatuur. Het aantal bochten tot het einde van de pas is schier oneindig. Mooier kan het haast niet. Na de lunch moeten we nog zo'n 200 km afleggen terug naar het hotel. Een groot gedeelte loopt via een soort B weg, maar die is ontzettend druk met voornamelijk vrachtverkeer in twee richtingen. Inhalen is een crime en ik ben blij dat we op enig moment aan de andere zijde van een rivier komen te rijden zodat we het vrachtverkeer kwijt zijn. Het laatste stuk is een slingerweg door dorpen en weilanden. Rond 17.00 arriveren we bij het hotel, moe maar vooral genoten van de rit. Aan de bar worden de sterke verhalen uitgewisseld, altijd weer leuk om te horen wat iedereen heeft meegemaakt.

1. Sjaak:
    5 september 2017
    Ik heb foto's van Piet op Facebook gezien en dat zag er nogal blubberig uit.
    Was het iets voor de Max geweest?
    Veel plezier en blijf allert.
  2. Ton:
    6 september 2017
    Ja, je maakt wat mee daar in Oost-Europa. Mooi dat je hebt genoten van de vele haarspelden. Benieuwd naar het volgende verslag.
  3. Lex Metzke:
    6 september 2017
    Sjaak, sommigen zoeken af en toe stukken off-road op. Ze kunnen het niet laten. Ik denk dan : waarom al die miljarden geïnvesteerd in asfalt ?
  4. Sjaak:
    6 september 2017
    De mens is een onvoorspelbaar dier.