Afscheid van Roemenie

8 september 2017 - Berettyóújfalu, Hongarije

De dag begint regenachtig. Volgens het weerbericht zou het aanstonds droog moeten worden dus we wachten even af. Het wordt echter alleen maar donkerder. Het regenpak gaat weer aan en we verlaten Pension Mai waar we afgelopen week hebben gebivakkeerd. Voor de laatste maal nemen we de haarspeldbochten naar beneden wat nog een verraderlijke onderneming is met zo'n nat wegdek. Na een kwartiertje rijden komt een van onze mederijders tot de ontdekking dat hij zijn tanktas in het hotel heeft laten liggen, dat wordt dus omdraaien. We spreken af te wachten bij het eerstvolgende tankstation. Ondertussen is het toch nog droog geworden en heel voorzichtig laat de zon zich zien. Vandaag gaan we weer terug naar Hongarije. Jammer dat het allemaal zo snel voorbij gaat. De route loop nu in noordwestelijke richting door een mooi heuvelachtig landschap. In de verte zien we de Karpaten nog liggen maar die verdwijnen langzaam uit het beeld. We komen door verschillende grote plaatsen zoals Sebes en Alba Iulia. Het is een drukte van jewelste en ondertussen is het alweer 28 graden. In deze streek ziet alles er weer wat moderner en westers uit. De plaatsnamen klinken ook steeds meer Hongaars. Tijd voor de lunch. Het wordt een goulashsoep en die smaakt heerlijk. De reis wordt voortgezet en we belanden op een stuk weg wat nauwelijks te berijden valt, zo slecht. Het originele wegdek is niet meer herkenbaar maar alleen nog de talloze reparaties van de afgelopen decennia. In de buurt loopt een mooie snelweg maar we vertikken het deze te nemen, de vooraf bepaalde route wordt altijd gevolgd. Eindelijk naderen we Oradea, de laatste grote stad voor de grens. De verwachte drukte in de stad valt mee en we zijn vlot weer aan de andere kant van de stad. Nog even goedkoop tanken en de laatste Roemeense bankbiljetten opmaken en dan volgt de grensovergang. Gelukkig komen we gemakkelijk door de controle. Dag Roemenië,  het was een bijzondere ervaring. Het is nu nog 30 km naar het hotel. Ik heb precies dezelfde kamer als een week geleden, alsof je niet weg bent geweest. Gelukkig heb ik de foto's en video's nog anders zou je niet geloven dat je Roemenië hebt bezocht. Douchen, een biertje en dineren. Morgen weer een dag.