Verbindingsroute Sibiu

4 september 2017 - Sibiu, Roemenië

Alweer vroeg uit de veren om tijdig in te kunnen pakken. Vandaag verkassen we naar het hotel in Sibiu waar we 4 nachten zullen verblijven. Na een stevig ontbijt en het bepakken van de motor gaat het regenpak aan uit voorzorg. Het ziet er donker uit en inderdaad na een paar kilometer begint het te regenen. Op een rustig tempo verlaten we Resita. Als je dan zo door de opeenvolgende dorpjes heen rijdt ga je ook wat meer letten op de bouwstijl. Ik weet niet of er een specifieke benaming is voor de manier van bouwen, maar ik zou het willen bestempelen als "freehand design". Er komt geen waterpas, schrijfhaak of enig ander meetkundige hulpmiddel bij kijken. Niks staat recht of uitgelijnd, het is gewoon beginnen met bouwen, de gaten wegwerken, dak erop en klaar. Het heeft ook wel weer zijn charme, van eenheidsworst is geen sprake. Tijd voor een bakkie en langzaam aan wordt het droger. Via de Roemeense route 66 gaat het richting Petrosani. Op een mooi stuk asfalt worden we links ingehaald door een Roemeense Max Verstappen. Hij dreigt uit de bocht te vliegen, gaat vol in de remmen en met rokende banden komt hij 180 graden gedraaid tot stilstand. We konden hem nog net ontwijken, gelukkig staat het op film en kan ik het nog eens rustig terugkijken. We vervolgen onze weg en bereiken de Trans Alpina. Een stukje off-road was gezegd. Het bleek een verschrikking. Dit stuk bergweg is met een tractor nog moeilijk te berijden. Op weg naar de bergtop zie je veel tentenkampen met open houtvuur. Het lijkt gezellig maar is in werkelijkheid een groot armoedig geheel. Eindelijk zijn we boven en volgt een afdaling op een geweldig stuk asfalt. Dit doet alle ellende weer snel vergeten. Voorzichtig breekt het wolkendek wat open en verschijnen de eerste zonnestralen. Dit levert een spectaculair beeld van de berghellingen met mooie kleuren. Zo zien de Karpaten er toch weer heel anders uit dan de Alpen. We volgen een slingerende weg door vele bergdorpen met de nodige fouten in aangeleverde route. Op dit stuk loopt alles los wat los kan lopen : koeien, paarden, honden, katten. Het is enorm opletten om veilig te rijden. Uiteindelijk bereiken we rond 17.00 het hotel. Uitpakken maar, we blijven hier voorlopig.