Reisprogramma Franse Alpen 2016

7 augustus 2016 - Kaatsheuvel, Nederland

Het reisprogramma voor de motorvakantie naar de Franse Alpen met Stelvio Motorreizen is bekend. Hieronder een indruk van de routes en bergpassen die we gaan rijden en het complete dagprogramma.

Een kleine greep uit het programma zijn de Col de la Bonette met een hoogte van 2.802 meter de hoogste berijdbare verharde weg in Europa, Col de Vars, de Col d’Izoard (de nummer 1 in de top 10 van Alpenpassen in Motoplus), Col du Galibier, Alpe d’Huez en op de terugweg de Col de la Madeleine. Het hotel in de Franse Alpen ligt in een mooi bergdorpje ten zuiden van de historische plaats Briançon, de hoogst gelegen stad van Frankrijk. Totaal rijden we circa 3.600 km.

Programma:

Dag 1. Vrijdag 26 augustus

Route naar Motel-Hotel Le Richevaux in Neufchateau 580 km.Een dag met in het begin snelweg kilometers. Na Antwerpen en Brussel verlaten we in België al de snelweg en pakken de secundaire wegen. We volgen de Maas door allerlei plaatsjes met de toevoeging “sur Meuse” en door o.a. Verdun en Commercy over de D964 naar Neufchateau.

Dag 2. Zaterdag 27 augustus

Neufchateau naar Hotel Les Colchiques in Le Monetier Les Bains ca. 580 km. Nog een lange heerlijke motordag. Afwisselend secundaire weg en tolweg. Aan het einde van de route draaien we de tolweg af naar Saint Michel de Maurienne. Dit is het begin van een prachtige weg over de Col du Telegraphe, de overweldigende Col du Galibier en lager ligt nog de Col du Lautaret. Via Briançon is het nog een klein stukje naar het hotel in een fantastisch bergdorpje Puy St Vincent waar we 5 nachten blijven.

Dag 3. Zondag 28 augustus

Col de la Bonette, Col de la Cayolle en Col de Vars ca. 330 km. Keuze uit 2 routes. 13A zonder en 13B met een offroad route naar de Col de Parpaillon (die met het tunneltje). De route zonder Parpaillon gaat over de Col de Vars en sluit daarna weer aan op de andere route zodat we elkaar weer tegen komen op weg naar de Col de la Bonette. Deze dag staat de hoogste berijdbare weg van Europa op het programma, de Col de La Bonette waar je op een hoogte van 2.802 meter een prachtig uitzicht hebt over de omliggende bergen. Het laatste stuk weg naar de Cime de la Bonette heeft een stijgingspercentage van 15%. Naar beneden rijdend kom je door het spookdorp waar ooit militairen de pas bewaakte. De volgende pas is de Col de La Cayolle op 2.326 meter met afwisselende krappe en vloeiende wegen. Na Barcelonette via de Col de Vars terug naar het hotel.

Dag 4. Maandag 29 augustus

Col du Noyer en Alpe D’Huez ca. 290 km. Langs het meer Lac de Serre Ponçon richting Gap. Via de wat minder bekende Col de Manse naar het op 1.664 meter hoog gelegen Col du Noyer. Mooie stuur weggetjes langs meertjes door dorpjes en over onbekende colletjes als de Col de L’Holme en Col d’Ornon. Via Bourg d”Oisans komen we op de 21 haarspeldbochten naar de top van de Alpe d’Huez. Over de Col du Lautaret terug naar het hotel.

Dag 5. Dinsdag 30 augustus

Col du Galibier, Croix de Fer, Col de Glandon en Alpe d’Huez ca. 270 km. De route voor de deze dag is onder de wielrenners bekend als de Marmotte. We beginnen met de beklimming van de Col du Galibier en dan via de Col du Télégraphe richting de Col de la Croix de Fer en Col de Glandon. De route voert langs het stuwmeer Lac de Grand Maison. Aan het einde van dit meer ligt een indrukwekkende stuwdam. We rijden verder naar Alpe d’Huez, die we vanaf de noord west kant beklimmen. Op de Alpe d´Huez rijden we door naar de smalle weggetjes naar de Col de Sarenne en weer naar het hotel.

Dag 6. Woensdag 31 augustus

Rondje Italie via Colle dell’Agnello en met Col d’Izoard ca. 280 km. Via Briançon rijden we de grens met Italië over naar de Colle Sestriere.  Via een mooi dal verlaten we snel de bergen en rijden we een stukje over vlak land door de provincie Turijn in Piëmonte. In het westen zijn de imposante bergen te zien en voordat je het weet rijden we weer naar de bergen richting Colle dell’Agnello (ook wel de vergeten pas genoemd). De wegen zijn vrij smal en nabij de top ook behoorlijk bochtig. Vanaf de pashoogte heeft men uitzicht op de 3.841 meter hoge piramide van de Monviso. We steken de grens met Frankrijk over. De Col d’Izoard (nr 1 in de beste Franse Alpenpassen) is de kers op de taart onderweg naar het gezellige hotel.

Dag 7. Donderdag 1 september

Van de Alpen naar hotel La Spatule in de Jura ca. 340 km. Helaas voor de laatste keer over de Col du Galibier. Beneden rijden we langs de tolweg naar het plaatsje La Chambre aan de voet van de weg naar de mooie Col de la Madeleine. Weer beneden rijden we langs de rivier de L´Isere naar het plaatsje Saint Pierre D´Albigny naar de Col du Frene. Over de mooie D991 rijden we de Jura in. Bij Mijoux slaan we af naar het plaatsje Lamoura en het hotel La Spatule.

Dag 8. Vrijdag 2 september

Van de Jura naar de Vogezen ca. 270 km. Over D-wegen rijden we door dorpjes en langs meren naar de Vogezen. Aan het eind van de dag via de Ballon d’ Alsace de Vogezen in. In La Bresse ligt het hotel Chatelmines voor de komende nacht.

Dag 9. Zaterdag 3 september

Van de Vogezen naar Saarland ca. 270 km. Het begint al met een mooi weggetje met uitzichtpunten op de plaats Gerardmer. Verder naar de Col de la Schlucht en Col du Bonhomme. In het plaatsje Saint Marie aux Mines komen we langs het restaurant waar we een keer heerlijk buiten hebben zitten eten. Via mooie weggetjes rijden we Duitsland in naar het, van een eerdere vakantie bekende, Hotel Bliesbruck.

Dag 10. Zondag 4 september

Van Saarland via Luxemburg naar huis ca. 535 km. Helaas de laatste dag. Een stukje Duitse Autobahn richting Luxemburg. In Luxemburg verlaten we de snelweg en rijden langs de Moezel en binnenwegen naar La Rochette waar we traditioneel lunchen op het terras in het centrum. Nog even goedkoop tanken voor we de grens overgaan. Een stuk snelweg tot Battice en we omzeilen Luik en Maastricht door de binnenwegen in Belgie en Limburg op te zoeken. De A2 brengt ons verder richting huis.