Dag 2

27 augustus 2016 - Puy-Saint-Vincent, Frankrijk

Gezien de verwachte hitte en de geplande reisafstand was het idee om vroeg te ontbijten (07.30). Helaas had de uitbaatster zich wat verslapen en moesten we wat geduld hebben. Uiteindelijk werd alles toch nog snel geregeld en konden we vertrekken voor een lange dag. De temperatuur was lekker, een graadje of 23. Na een stuk binnendoor gereden te hebben door het mooie Franse land gingen we de tolweg op. Ondertussen was de thermometer al weer opgelopen tot een kleine 30 graden. Het mooie van de tolweg is dat je lekker snel opschiet, maar na een uurtje gaat het alweer snel vervelen. Dat wordt doorbijten want de rit vandaag is rond de 600 km. Na de middag wordt het weer heet, we gaan naar de 35 graden. Langzaam aan komen de contouren van de Alpen in beeld. In de buurt van Grenoble zien we de eerste puisten in het landschap opdoemen. Een mooi vooruitzicht want er staan 2 cols op het programma onderweg naar het hotel, en niet de minste. Twee echte Tour de France klassiekers worden overwonnen. Eerst is het de beurt aan de Col du Telegraphe,  een mooie opwarmer. Erg druk met vakantieverkeer wat veel geduld vraagt bij het inhalen. Daarna rijden we richting Col du Galibier. Een majestueuze en indrukwekkende berg. Richting de top vaak smal en zonder vangrails dus dat blijft opletten. De temperatuur daalt tot onder de 20 graden, een verademing. Op de top is het druk, veel wielrenners die graag vereeuwigd worden met het aanwezige plaatsnaam bord. Na wat foto's zetten we de afdaling in. Sommige stukken zijn aardig steil maar goed te doen. De bochten zijn een feest en doen de saaie tolroute snel vergeten. Rond half zeven arriveren we bij het hotel en zit er weer een prachtige dag op. Lekker eten en drinken, morgen weer een mooi reisprogramma.

1. Sjaak:
    28 augustus 2016
    Tsja, dat ziet er goed uit allemaal. Beetje afzien gezien de aantal kilometers en de hitte maar ja, je krijgt het niet voor niks!
    P.s. Lig je niet wat laat op bed, menneke?
  2. Ton:
    28 augustus 2016
    Mooie reis, maar wel een beproeving met die tropische temperaturen denk ik.
  3. Lex Metzke:
    28 augustus 2016
    Ja, het is hard werken hier. Maar ik kan het iedereen aanraden. Fantastisch gebied en prachtig weer. Op tijd een hapje en een drankje, zo haal ik de honderd wel.
  4. Lex Metzke:
    28 augustus 2016
    Ja, schitterend. De hitte is wel een uitdaging, veel drinken . Nog vele mooie cols in het vooruitzicht.